Autorius
Prie Jūsų įmonės durų surengiamas piketas. Niekam to nelinkiu. Net ir savo klientų konkurentams.
Tačiau komunikacijos žmonėms tokia situacija yra tikras profesionalumo išbandymas. Ypač, jeigu greta piketuotojų jau parkuojasi automobilis su televizijos logotipu ant durelių. Girdite, kaip suskamba Jūsų telefonas, o kitame gale vadovas (ar klientas) ištaria: „Spręsk“.
Piketai retai būna netikėti. Dažniausiai tai yra didesnio ar mažesnio konflikto aukščiausias pikas, kai oponentai imasi viešo spaudimo ir užima aukos poziciją: „žiūrėkite visi, o ypač Jūs, turintys galią, (apeliacija į visus – nuo Prezidento iki prokuroro), mus skriaudžia! Gelbėkit!“. Taip piketuotojai sukuria ir stiprina situaciją, kurią psichologai vadina dramos trikampiu. Kas tai ir kaip tai veikia, geriausiai aprašė Rokiškis Rabinovičius savo tinklaraštyje.
Mūsų atveju, piketuotojai save stato į Aukos poziciją, Jūsų įmonę (arba klientą) stumia į Persekiojoto vaidmenį ir tada šaukiasi Gelbėtojo, kad jis nubaustų Persekiotoją ir išgelbėtų Auką.
Pirmiausia – aiškintis situaciją.
Neapsigaukite. Tai, kad prie Jūsų durų piketuoja žmonės, dar nereiškia, kad Jūs kaltas. Prieš pradedant veiksmus, Jums reikia suvokti, o kokia problema ir kas kaltas.
Nedarykite klaidos ir nepasiduokite vadovo/kliento teiginiams, kad viskas yra padaryta teisingai ir teisėtai. Žmonės taip nemąsto – jie dažnai reiškia pasipiktinimą dėl teisėtų, tačiau, jų nuomone, neetiškų dalykų. Klasikinis pavyzdys yra piketai dėl mažų atlyginimų. Jie dažniausiai mokami teisėtai, pagal įstatymus ir laisvanoriškai pasirašytas darbo sutartis, tačiau žmonės gali piketuoti, nes jiems nepatinka, kad atlyginimai maži. Ir nieko su tuo nepadarysi.
Nors nuskambės ciniškai, žmonės kartais nesuvokia tikrosios situacijos ir pasiduoda piketo organizatorių įtakai.
Turite įrodymų? Tada galite bandyti griebtis puolimo taktikos, tačiau ji yra LABAI rizikinga. Paradoksalu, bet tas pats piketas, kuris Jums kenkia, tuo pačiu saugo jų organizatorius. Žmonių ir įmonės ar įstaigos konflikte viešoji nuomonė visuomet linkusi palaikyti žmones, net jeigu jie yra neteisūs.
Tačiau ši informacija apie organizatorius yra neįkainojama, nes padeda suvokti, kas dedasi ir kaip tai gali rutuliotis vėliau.
Nebūkite naivūs – piketo raundą Jūs pralaimėjote, kad ir ką darytumėte. Tačiau piketas yra ilgesnės komunikacijos krizės dalis. Todėl nuolat kelkite klausimą, ar galite šią problemą lokalizuoti – kad ją pamatytų kuo mažesnis ratas žmonių. Ką galime padaryti, kad po piketo nebūtų antro, trečio ar kitų veiksmų?
Piketas yra emocionalus ir žiniasklaidai „skanus kąsnis“ – kenčiantys ir pasipiktinę žmonės, plakatai su pašaipiais užrašais ir aiškus „blogietis“. Ar galima to išvengti viską perkeliant į diskusiją prie stalo, ramiai aptariant galimus kelius?
Yra kelios strategijos, tačiau nė viena Jums nežada 100% laimėjimo ir apsaugotos reputacijos. Todėl būtina prognozuoti oponentų veiksmus ir galimas pasekmes, t. y. bandyti apskaičiuoti, kuris kelias Jums padės pasiekti tikslo patiriant mažiausiai nuostolių. Kodėl toks pesimizmas? Nes oponentas yra pakankamai stiprus, kad sugebėjo suorganizuoti piketą ir dar prisišaukti žiniasklaidą.
– Jūs kaltas? Atsiprašinėjate ir pažadate pasitaisyti (daugiau taip nenutiks).
– Jūs nekaltas? Neigiate ir apgailestaujate.
– Turite kaltininką (trečią asmenį)? Galite pabandyti apeliuoti į jį.
Tačiau realybėje tai paprastai neišsisuksite. Jūs privalote naudoti keletą strategijų vienu metu.
Esminė klaida, kurią dažniausiai daro piketą prie įmonės pamatę vadovai, yra priešiškumas ir noras kariauti. Tokia strategija pasiteisins tik tuo atveju, jeigu žiniasklaida nepastebės ir piketui „neduos sparnų“ arba piketuotojai nėra pakankamai atkaklūs, kad vėl ir vėl siektų savų tikslų.
Net jeigu už piketuotojų stovi kažkas, kuris tik apgavo žmones ir naudojasi jais siekdamas savo tikslų, piketo dieną nebandykite su juo kovoti. Tądien jis laimėjo, o Jūs turite reikalų su piketu, ne su jį organizavusiu priešininku. Su juo kovokite kitą dieną ir kitomis priemonėmis.