Kęstutis Gečas

Autorius

15 metų verslo kūrimo patirties. Ko nedaryčiau ir ką kartočiau

Birželį „INK agency“ sukako 15 metų, ir tai puiki proga įsivardyti išmoktas verslo pamokas.

1. Viskas, ką sakė apie verslą, buvo tiesa

Kaip ir dauguma pradedančių verslininkų, turėjau begalę iliuzijų: kad rinka laukia išskėtusi rankas, kad tuoj pro duris veršis klientai ir kad darysime puikius projektus.
Gyvenimo proza yra daug pilkesnė: nuolatinė kova už išgyvenimą, kasdienis atkaklus darbas.
Pamokos. Dabar kurdamas verslą planuočiau pesimistiškiau ir atsargiau, iš savęs ir kolegų reikalaučiau daugiau disciplinos ir tikslų siekimo. Nuo pirmos dienos verslą organizuočiau taip, kaip rekomenduoja verslo vadovėliai – ne veltui jie parašyti. „INK agency“ iš esmės pasikeitė ir sustiprėjo apie 2012–2014 metus, kai iš namudiniais metodais valdomos organizacijos tapo moderniais vadybos metodais valdomu verslu.
Jeigu esate savo srities profesionalas ir norite sukurti verslą, laikas tapti vadybininku. Profesionalai išmano savo amatą, tačiau to nepakanka sėkmingam verslui sukurti.

2. Neneigti pasaulio ir rinkos. Adaptuotis

Turėjome verslo idėjų ir produktų, į kuriuos suinvestavome ir praradome be proto daug pinigų ir laiko, visiškai įsitikinę, kad tuoj pasaulį nustebinsime ir sulauksime aplodismentų.
Tačiau laiku transformavomės iš „ryšių su visuomene“ agentūros į komunikacijos konsultacijų verslą, kuris supranta ne tik tradicinę žiniasklaidą, bet ir socialinius tinklus, skaitmeninį pasaulį.
Pamokos. Pavojinga gyventi iliuzijomis „pasaulis tuoj pasikeis“ ar „pasaulis tuoj mus pripažins“, ar „tuoj tuoj bus gerai“. Arba manyti, jog galima ignoruoti tokius akivaizdžius pokyčius ir naujoves kaip, pavyzdžiui, socialinių tinklų atsiradimas.
Todėl idėjas, produktus, pokyčius reikia kuo greičiau ir kuo ankstyvesnėje stadijoje mesti į rinką ir stebėti, kaip į juos reaguoja klientai, partneriai. Negailestingai atsisakyti idėjų, kurioms rinkos nepritarė, arba galbūt prie jų grįžti po metų ar kelerių.
Niekada nepamiršti verslo aksiomos – negali kartoti to paties sėkmės recepto, nes pasaulis ir aplinkybės kiekvieną kartą pasikeičia.

3. Nesekti kitais. Gyventi savo galva

2005 metais tapome „dar viena RsV agentūra“, pirmus keletą metų augome, o paskui užstrigome ir maždaug 2010–2013 metais stagnavome. Tada supratome, kad reikia keistis ir pradėti ieškoti savo kelio. 2013-aisiais pakeitėme prekės ženklą, po trejų metų tapome pirmąja RsV agentūra, įsteigusia socialinės žiniasklaidos agentūrą „bigNow“, dar po trejų žengėme kitą žingsnį – gimė „Hero group“.
Pamokos. Reikia stebėti konkurentus ir jų veiksmus, bet tai rinkos dabartis. Reikia eiti savo keliu ir kurti tai, kas, tavo nuomone, yra rinkos ateitis.
Kaip? Įjungti begalinį smalsumą, skaityti, kalbėtis, ieškoti. Kiekvieną dieną, savaitę, mėnesį galvoti, ką sukurti naujo, ir visada savo galvoje turėti bent keletą hipotezių, kurioms ieškoti informacijos, patvirtinimų ar paneigimų. Neįkūręs įmonės nežinosi, ar ji veiks. Neparengęs ir nepristatęs klientui naujos paslaugos, nežinosi, ar ji bus pelninga.

4. Ieškoti ir kurti konkurencinį pranašumą

Rinka labai greitai tave kopijuoja (kaip ir tu ją), todėl šiandien turimi pranašumai greitai dingsta. Tai ypač gerai matoma komunikacijos, konsultaciniame versle.
Pamokos. Idealu, jeigu gali susikurti stabilų konkurencinį pranašumą, bet daugeliui verslų reikia išsiugdyti nuolatinį konkurencinių pranašumų kūrimo įprotį. Kas jie konsultaciniame versle? Geriausias prekės ženklas, geriausi žmonės rinkoje, skaitlingiausi komunikacijos kanalai (naujienlaiškiai, „Facebook“, „LinkedIn“ paskyros), unikalūs produktai, geriausias klientų aptarnavimas ir t. t.
Investicija į prekės ženklą „INK agency“ (kuris pakeitė senuką „Viešųjų ryšių technologijas“) yra vienas teisingiausių mūsų verslo sprendimų – iki šiol stebiuosi, kiek daug jis mums davė.

5. Disciplina

Ilgai galvojau, kad čia mes, komunikacijos žmonės, nelabai mėgstame skaičių, laikytis KPI, atsiskaitymų ir kitų vadybos disciplinos klausimų. Tačiau tą patį tenka matyti įvairiose organizacijose – disciplinos nemėgsta daug žmonių. Paradoksas, bet būtent vadybos disciplina organizacijas paverčia žvaigždėmis.
Pamokos. Neignoruoti to, ką žinome visi – didelius dalykus galima sukurti tik darant smulkius darbus vieną po kito. Žinome, tačiau dažnai randame begalę pasiteisinimų atidėlioti, vilkinti ir nedaryti suplanuotų dalykų. Reikia atsispirti tokiai pagundai ir tiesiog daryti tai, kas jus bent šiek tiek priartins prie tikslo.

6. Tu esi ne vienas

Verslo kūrimas – ne vienišiams. Neišvengiamai reikia išmokti sugyventi, vadovauti, draugauti, tartis, derėtis, ginčytis, reikalauti, padėti ir t. t. Tiek su darbuotojais ir kolegomis, tiek su partneriais, klientais, tiekėjais.

Gauk naujienas pirmas!

Stebime komunikacijos pasaulio naujienas ir tendencijas. Visa tai pakuojame į mūsų naujienlaiškį. Nori jį gauti? Įrašyk savo el. pašto adresą. Kitkuo pasirūpins INK‘ai.

    Tai įvyko – INK naujienlaiškis jau žino kelią iki tavo pašto dėžutės. Ačiū! Geri darbai grįžta gerais laiškais.