Kai matai, kad įmonės vieną po kitos komunikuoja nusistovėjusias klišes, koks apima jausmas?
Man kartais atrodo, lyg kas nors nagais braukytų per rašomąją lentą. Dėl per didelio ir nuolatinio vartojimo kadaise norma buvusios klišės ėmė erzinti ir iš tikrųjų nieko nepasako apie jus ir jūsų verslą. Tokios nuvalkiotos frazės praranda savo originalumą, poveikį ir net prasmę. Pateiksiu kelis pavyzdžius, kurių neabejotinai yra kur kas daugiau, o jeigu juose atpažinsite save, galbūt tai jums padės atsisakyti pabodusių frazių ir atrasti savos komunikacijos kryptį.
Kai pamatau ką nors save pristatančius kaip rinkos lyderius, dažnai noriu paklausti: ar tikrai tokie esate? Lietuvoje dažnai nutinka taip, kad kone kas antra įmonė save pristato kaip rinkos lyderę, tačiau natūralu, kad net pagal patį lyderystės apibrėžimą ir suvokimą tai gan ribota kategorija. Iš kur gimsta tiek daug lyderių? Dažnai tai gudrių rinkodaros specialistų manipuliacijos skaičiais, ištraukiant kokį gerai atrodanti faktą iš konteksto ir pritempiant prie lyderio kategorijos. Pavyzdžiui, jeigu ryšių su visuomene agentūra per metus išplatina daugiausia pranešimų spaudai, vargu ar ji tampa rinkos lydere – tačiau pagudraujant galima tokį faktą pritempti. Patarimas: neapsimeskite tuo, kuo nesate, nes paprastai rinkos lyderiai yra gerai išreikšti ir atpažįstami. Nebūkite „rinkos lyderiai“, tikrai galite rasti kur kas geriau sau tinkančią strategiją ir epitetą.
Pamačius šiuos epitetus pro sukąstus dantis lenda klausimas – jūs čia rimtai? Kokybę ir profesionalumą vis dar komunikuojate kaip išskirtinumą? Šiais laikais kokybė ir profesionalumas yra must. Verslas, kuris save apibūdina šiais stereotipiniais epitetais, dažniau kelia įtarimą nei atneša naudos. Kiekvienas klientas, ar pirktų prekę, ar prašytų suteikti tam tikrą paslaugą, mažiausiai ko tikisi tai bent jau užtikrintos kokybės ir profesionalumo. Kur kas naudingiau kalbėti, kokius extra mile dalykus darote dėl savo klientų, o dar geriau parodyti konkrečius atvejus ir pavyzdžius. Nueita papildoma mylia dėl kliento neabejotinai labiau jus išskirs iš rinkos nei pilki apibūdinimai apie kokybę, kuri šiais laikais tiesiog privaloma ir yra nebūtinai komunikuojama norma.
Ši frazė dažnai dar sutinkama kaip „mažiau kalbų, daugiau darbų“ arba „esame į rezultatą orientuota įmonė“ – neva išsiaiškinti ir aptarti poreikius kaip nors pakenktų rezultatui. Dažnai (bet ne visada) už šių žodžių slepiasi paprasti dalykai: neturime laiko jus išklausyti ir padarysime taip, kaip reikia, nes „mes žinome geriau“. Tad neretai nutinka taip, kad neskyrus pakankamai laiko išsiaiškinti lūkesčius ir poreikius tenka vėliau kur kas ilgiau kalbėtis ir taisyti klaidas, ir visai nesvarbu, ar gaminate baldus, ar teikiate intelektines paslaugas. Tik pokalbiai tada jau vyksta griežiant dantimis. Nesidrovėkite skirti laiko pokalbiams su savo klientais ir partneriais – tikėtina, kad komunikuodami kur kas geriau vieni kitus suprasite.
Ši frazė sąmonėje virsta maždaug tokiu pasakymu: „mes visai neblogi, bet dar nepakankamai geri“. Kažkas tarp startuolio ir pažengusio verslo. Panašiai Lietuvoje, krepšinio šalyje, būdavo sakoma apie „amžinai perspektyvius“ krepšininkus. Taip, Giedrius Gustas yra Europos čempionas, bet vis tiek ne Jasikevičius. Beje, savaime augimas nėra vertybė. Veikiau reikėtų išskirti konkrečias naudas, kurias klientai ir partneriai gauna su jūsų augimu – tai komunikacijoje suteiktų kur kas daugiau vertės. Dar blogiau, kai nutinka taip, kad sparčiai augančios įmonės neretai ir po 10 metų veiklos vis dar lieka ir save pristato kaip „sparčiai augančias“. Tokias viešos komunikacijos klaidas tiesiog privaloma susižiūrėti ir panaikinti.
Misija ir vizija yra bene labiausiai paplitusi verslo klišė, kuri po truputį keliauja į užmarštį. Savaime turėti viziją ir misiją nėra blogai. Blogai tai, kad dažnai jos būna nuobodžių stereotipų ir nusaldintų žodžių kratinys, neturintis nieko bendra su pačia įmone ir realiomis jos vertybėmis. Tvari, moderni, inovatyvi, efektyvi, tikslo siekianti ir pan. – veikiausiai atpažįstate ir savo įmonę? Vis dėlto šie žodžiai apibūdina dar tūkstančius kitų įmonių. Naudingiau turėti ne tokią atgyvenusią ir klišėmis išmargintą misiją ir viziją, o savais žodžiais parašyti, kas esate ir kodėl partneriai bei klientai turėtų jus rinktis. Net juokingas pokštas vietoj stereotipinių „misija ir vizija“ jus labiau išskirs iš masės įmonių ir leis apie jus suprasti kur kas daugiau.
Visų pirma, jeigu tai sėkmės paslaptis, tai kodėl ją išklojate visiems aplinkiniams? Kažkoks keistas oksimoronas, bet jau tikrai nebe paslaptis. Kita vertus, sėkmės istorija yra atskira kategorija ir žanras. Ar kada pagalvojote, kad jus kur kas efektyviau išskirtų ne jūsų įmonės sėkmės istorija, o būtent nesėkmių istorijos? Taip, tai gan drąsus kelias, bet tikri lyderiai nebijo atskleisti, kaip ir kiek kartų suklupo, kol pasiekė Olimpo viršūnę.
Jūsų nesėkmės dažnai apie jus gali pasakyti kur kas daugiau nei saldžios sėkmės istorijos. Nesėkmės grūdina, parodo jūsų mąstymą ir pokyti jūsų strateginiuose veiksmuose, kuriuos padarėte pasimokę iš savo klaidų. Tad pasakodami savo nesėkmių istorijas neabejotinai parodysite tikrąją savo sėkmės istoriją ir kelią, kurį nukeliavote iki jos.
Kai kas nors jums primygtinai vis siūlo mąstyti outside the box, arba galvoti iš kitos perspektyvos, nemažai šansų, kad tas žmogus pats niekada nėra to daręs. Gali būti, kad jis tiesiog nežino, ko nori. Nors vis dažniau girdimi raginimai mąstyti netradiciškai, tiesa ta, jog kliento ar partnerio prašymas mąstyti iš kitos perspektyvos gali būti tiesiog jūsų įprastas požiūris. Tad išgirdus šią frazę paprastai siūlyčiau išsiaiškinti su klientu, kokius sprendimus jis yra padaręs outside the box, tai leis geriau suprasti, kaip plačiai jums reikėtų mąstyti. Kitaip šaudysite danguje žvirblius, o klientas liks nepatenkintas, nes per daug išklysite iš kelio. Kitą vertus, liksite nepatenkinti, nes klientas nesuprato jūsų genialių outside the box sprendimų.
Žinau, kad daugelis galėtumėte prie išvardytų klišių pridėti dar dešimtis tokių pavyzdžių. Tad geriausias būdas komunikuojant išvengti klišių ir šablonų – idėjas, supratimą ir požiūrį drąsiai pateikti savais žodžiais. Jūsų vartojamas žodynas atrodys kur kas geriau ir daugiau apie jus pasakys nei nušlifuotos ir gerokai pabodusios klišės. Parodydami, kokie esate iš tikrųjų, dažnai įgysite didesnį klientų ir partnerių pasitikėjimą bei pagarbą, o tai neabejotinai taps jūsų verslo pergale.