Kęstutis Gečas

Autorius

Kalėdų stebuklas – tikra šventė komunikacijos žmonėms

Didžiajai daliai profesijų Kalėdos yra „dar viena, nors ir labai svarbi, šventė“.

Daugiausia, žinoma, vargsta paštininkai, prekybininkai ir renginių organizatoriai. Jiems tai – puiki galimybė uždirbti. Kaip, beje, ir komunikatoriams, ypač reklamos industrijai.
Tačiau visgi komunikacijos žmonėms Kalėdos yra ypatingos dėl savo turinio bei problematikos. Stebint bei analizuojant žmonių, visuomenės elgseną galima daug ko išmokti.

  1. Simboliai. Kalėdos yra daugiausia simbolių turinti šventė.
    1. Religiniai simboliai. Jėzaus gimimas, prakartėlė, trys išminčiai.
    2. Puošybos, kasdieniai simboliai. Kalėdų eglutė, žvakės (jų šiuolaikinis atitikmuo – el. girliandos), kojinės dovanoms įdėti.

Negalima nepaminėti Kalėdų senelio, kurio ištakos siekia šv. Mikalojų (IV a.), tačiau manoma, kad  už jo šiuolaikinę išvaizdą turėtume būti dėkingi (ar dėkingi?) „Coca-cola“ korporacijai.

  1. Istorijos, mitologija. Visi mes labai gerai žinome, kas yra Kalėdos, kodėl jos yra tokios, o ne kitokios. Pradedant religine (Jėzaus gimimu), baigiant mitinėmis (Laplandija, elniai, nykštukai, lipimas per kaminą ir t.t.) mitologija.

Visa tai nebūtų taip mums artima ir daranti didžiulę įtaką, jeigu šalia neegzistuotų mūsų suasmenintos istorijos, pilnos emocijų. Prisiminimai, kaip mes radome dovanas – džiaugsmas, kad jos yra „tos, tikrosios“, liūdesys, kai nusivildavome. Dažnas rašėme laiškus Kalėdų seneliui, kai kurie netgi bandė klausytis katės ar šuns – gal išties jie kalba Kūčių naktį? Komunikatoriai pasakytų – tai yra tikrasis „vartotojo įtraukimas“, kuris garantuoja bet kokios kampanijos sėkmę.

  1. Ritualai.

Šiaudai po staltiese per Kūčių vakarienę, 12 patiekalų, dovanos po eglute… Praktiškai kiekvienos Kūčios bei Kalėdos nelabai kuo ir skiriasi. Prisimenant socialinės psichologijos atradimą, kad mūsų įsitikinimai veikia veiksmus ir, priešingai, veiksmai stiprina įsitikinimus, tai reiškia, jog ritualai mus dar labiau įtraukia ir nepaleidžia.
Dovanos yra viena įdomiausių šios ideologijos aspektų. Dalijimasis, altruizmas seniai domina socialinės psichologijos ekspertus. Nors mes visi tai darome, vienintelio paaiškinimo nėra. Tai pripažįsta ir David G.Myers savo veikale „Socialinė psichologija“: „gal tai tėra tik tam tikra asmeninės naudos išraiška, pavyzdžiui, atpildo siekimas, bausmės ar kaltės vengimas ar sielvarto malšinimas?“.
Ar pastebėjote, kad per amžius visa Kalėdų komunikacija sklandžiai susiliejo – simboliai, ritualai, juos pagrindžiančios ir iliustruojančios istorijos? Ilgainiui visa tai virto Kalėdų ideologija, lemianti mūsų veiksmus ir elgseną kiekvienų metų pabaigoje.
Sveikiname su šv.Kalėdomis!
 

Gauk naujienas pirmas!

Stebime komunikacijos pasaulio naujienas ir tendencijas. Visa tai pakuojame į mūsų naujienlaiškį. Nori jį gauti? Įrašyk savo el. pašto adresą. Kitkuo pasirūpins INK‘ai.

    Tai įvyko – INK naujienlaiškis jau žino kelią iki tavo pašto dėžutės. Ačiū! Geri darbai grįžta gerais laiškais.