Kiek vertos tavo akcijos komunikacijos profesionalų biržoje?

Jeigu nori pasižiūrėti į problemą naujai, pravartu tai padaryti ne tik iš kitos pusės. Reikia iš esmės pakeisti žodyną, o terminus pasiimti iš kitos rinkos.

Kai mes gimstame ir augame, turime daug svajonių, tačiau po mokslų (dalis – ir jų metu) susiduriame su realybe, nes ateiname į darbo rinką. Rinkas analizuoja ekonomikos, finansų mokslai, tai kodėl mums nepasižiūrėti į karjerą per šių mokslų perspektyvą?
Taigi, Jums maždaug 20-23-eji ir Jūs ką tik įsteigėte savo pirmą ir svarbiausią įmonę savo gyvenime – UAB „Mano karjera“. Ši įmonė pradeda konkurenciją su tūkstančiais kitų bendrovių, kurios vadinasi taip pat, tik jos įkūrėjai yra kiti jaunuoliai. Maža to, Jūsų įmonė ima konkuruoti ir su anksčiau į rinką atėjusiomis bendrovėmis, kurios turi ilgesnę patirtį ir didesnį ryšių tinklą.

Pradžia. Augimo fazė.

Ką tik startavusios įmonės akcininkams gali garantuoti tik tai, kad šiandien pigios akcijos po metų ar kelerių kainuos daugiau, žymiai daugiau. Per šį laikotarpį Jūs priversti mokytis (asistento ar jaunesniojo pozicija) ir tenkintis mažesne alga – taigi Jūsų UAB „Mano karjera“ akcijos neduoda jokių dividendų, bet po truputėlį brangsta.

Kryžkelė. Dividendų pagunda.

Praėjo keletas metų ir Jūsų įmonė sukaupė nepaskirstyto pelno, kuris nuolat buvo reinvestuojamas į įmonės plėtrą ir garantavo vis didesnį pelną. Akcininkai reikalauja išmokėti dividendus.
Kitaip tariant, Jūs jau patobulėjote tiek, kad rinka Jums pradeda siūlyti geresnes pareigas, kurias lydi, suprantama, didesnis atlyginimas (dividendai už įdėtą triūsą mokantis).
Ši kryžkelė nėra tokia jau paprasta, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio, nes versle dažni nesėkmių atvejai, kai dividendams skiriama per daug įmonės išteklių, kurių nelieka tolimesnėms investicijoms.
Karjeros terminais kalbant, Jums pavojinga rinktis darbą, kuris yra pernelyg saugus ir neverčiantis judėti į priekį, mokytis (t.y., investuoti). Jeigu Jūs turite du pasiūlymus: vienas siūlo daugiau pinigų ir mažiau iššūkių, o kitas nėra toks dosnus, tačiau žada tobulėjimą, verta rimtai svarstyti antrąjį.
Agentūrose dirbantys žmonės patiria nuolatinius pokyčius (keičiasi klientai, situacijos, nuolat reikia kovoti už savo pajamas), todėl rinkoje yra labai vertinami. In-house pozicijų būna įvairių, dalis jų žada saugumą ir gerą algą, tačiau po keleto metų šioje pozicijoje, Jūsų akcijos gali būti nuvertėjusios, nes Jūs neinvestavote į save, o naudojote sukauptą kapitalą ir jo duodamus dividendus. 

Rinkos korekcija.

Ekonomistai žino, kad rinkos nuolat patiria korekcijas dėl įvairių veiksnių, kurių neįmanoma numatyti. Todėl protingos bendrovės stengiasi joms ruoštis ir kaupia turtą arba dar vadinamus aktyvus, kurie jiems padės išgyventi sunkmetį.
Finansiniai atidėjimai. Atidėjimai yra tai, kas padeda bendrovei išgyventi sunkmetį. Verta turėti santaupų, negyventi nuo algos iki algos, tačiau Jūsų bendrovės „Mano karjera“ kapitalas taip pat yra:

  • Jūsų žinios ir patirtis, kurios kaupiamos lankantis seminaruose, skaitant knygas, diskutuojant, darant įvairius projektus.
  • Jūsų turimi ryšiai, sukuriami ir palaikomi per asmeninį bendravimą, dalyvavimą organizacijose (RSVA, LRVS, LiMA ir pan.), įvairiuose projektuose ir renginiuose.

Prekės ženklo stiprumas. Garsusis Omahos orakulas W. Buffetas, svarstydamas investiciją į kompaniją, analizuoja, ar ši kompanija turi gilius apsauginius griovius – jis analizuoja, ar šios kompanijos turimas produktas, padėtis rinkoje, kompetencijos yra tokios unikalios ir stiprios, kad konkurentams bus sunku ateiti į rinką ir šiai kompanijai pridaryti didesnių bėdų. Prekės ženklo stiprumas yra vienas iš galimų apsauginių griovių – už vienus produktus mes linkę mokėti žymiai daugiau, nors jų produktas nedaug skiriasi nuo pigesnių.
Taigi, ar stiprus Jūsų prekės ženklas? Ar Jūs esate žinomas rinkoje? Jeigu taip, ar esate vertinamas? Ar Jums kalbant suklūsta didesnis ratas žmonių nei Jūsų žmona ar sutuoktinis? Ar Jus rekomenduoja kiti? Sakoma, kad aukščiausias lygis yra tada, kai Jus rekomenduoja Jūsų konkurentai ir netgi priešai.
Kuo daugiau teigiamų atsakymų, tuo geriau Jūsų kompanija „Mano karjera“ yra pasiruošusi rinkos korekcijoms. Kuri tikrai bus, tik niekas nežino kada. Netikite ir manote, kad jos niekada nebus? Laikas paskaityti N. N. Taleb „Juodoji gulbė“.

Diversifikacija/koncentracija.

Jau išmokote rašyti bei platinti pranešimus spaudai? Sveikiname. Bet vien iš jų negyvensite. Išmokite dar ką nors. Kurti strategijas, rašyti įkvepiančias kalbas, rengti renginius, įtikinti potencialų klientą pirkti Jūsų paslaugas, o esamą – mokėti 50% daugiau už tą patį darbą. Suvaldykite krizę, išmokite, kaip veikia įstatymų priėmimo procesas ir kaip Seimo nariai priima sprendimus, ką kasdien galvoja neseniai pagimdžiusi mama ir kaip ją įtikinti nusipirkti Jūsų kliento dvigubai brangesnį ir niekuo neišsiskiriantį pieno mišinį.
Kai vadovas pasiūlys ar atsiras galimybė padaryti kažką naujo, nedelsiant pasisiūlykite. Ypač, jeigu dėl nesėkmės nereikės nukentėti (pvz., nebūsite atleistas).
Kuo daugiau mokėsite, tapsite universalesnis. Lietuvos rinka yra per maža profesionalams, kurie mokėtų idealiai, bet tik vieną ar keletą paslaugų. Kiek Jūs Lietuvoje rasite specializuotų RsV agentūrų? Visos jos iš esmės yra universalios (daro viską), tik turi didesnę patirtį vienokioje ar kitokioje srityje.
Ekonomikoje tai vadinama diversifikacija. Kompanija yra nesaugi, jeigu turi tik vieną, kad ir nuostabų produktą. Investuotojo elementorius nuolat primena iki skausmo atsibodusią liaudies išmintį: „nedėk visų kiaušinių į vieną pintinę“. Tai nedėkite ir Jūs, nes taip darančios Jūsų kompanijos „Mano karjera“ akcijos biržoje nesulauks populiarumo.

Kova su product life-cycle dėsniu.

Daugelis žinote šį terminą product life-cycle (PLC), kurio pagrindinės stadijos yra: įvedimas, augimas, branda ir smukimas. Protingas verslininkas ar rinkodaros profesionalas žino, kad išvengti smukimo stadijos, po kurios neišvengiamai produktas miršta ir pašalinamas iš rinkos, galima tik brandos stadijoje, suteikiant produktui naują kvėpavimą, išleidžiant naują jos versiją.
Vienintelis ir pagrindinis Jūsų kompanijos „Mano karjera“ produktas yra Jūs pats. Todėl Jums reikia nuolat rūpintis, kad Jūsų produktas nepasentų ir neišeitų iš mados. Greičiausiai Jums ne kartą teko susidurti su pavargusio, netgi „apkerpėjusio“žvilgsnio žmonėmis, kuriems (dažniausiai) jau virš 40-50 metų, ir jie sako: „aš jau viską žinau“, „man viskas nusibodo“, „čia jau nieko nėra naujo“. Jie gyvena PLC smukimo stadijoje – rinka jais praktiškai nebesidomi, jų įmonės akcijomis jau seniai atsikratė visi rimtesni investuotojai.
Venkite šios stadijos. Neapkerpėkite! Judėkite, galvokite, domėkitės. Jeigu RsV atsibodo, nerkite į politinę komunikaciją. Pabuvote in-house? Eikite dirbti į agentūrą. Netgi už mažesnę algą, bet taip atgaivinsite karjerą, ir jūsų akcijos vėl ims ropštis aukštyn. 

Saugokitės infliacijos

Bėgant laikui pinigai nuvertėja. To išvengti galima tik vieninteliu būdu – tinkamai investuojant. Jūsų bendrovės „Mano karjera“ sukauptas turtas nenuvertės ir nebus sugraužtas infliacijos tik tada, jeigu Jūs investuosite. Kas tai? Tai – mokymasis, domėjimasis naujovėmis komunikacijos srityje ir jų taikymas, yra tai, ką privalote daryti. Visą gyvenimą. O jeigu mokysitės greičiau nei keičiasi rinka, tada Jūsų investicija duos ir dividendų!
Jūs galvojate lengva nuolat rašyti įrašus tokius, kaip šis? Pabandykite patys. Bus lengva pirmą kartą, pirmus dešimt, kai kuriems – pirmus dvidešimt. Bet pabandykite parašyti šimtą įrašų. Įdomių.
Sunku? Bet šie įrašai yra ideali proto mankšta, kuri verčia domėtis aplinka, skaityti ir lavina rašymo įgūdžius. Tai yra puiki priemonė, apsauganti Jūsų žinias nuo infliacijos.

Gauk naujienas pirmas!

Stebime komunikacijos pasaulio naujienas ir tendencijas. Visa tai pakuojame į mūsų naujienlaiškį. Nori jį gauti? Įrašyk savo el. pašto adresą. Kitkuo pasirūpins INK‘ai.

    Tai įvyko – INK naujienlaiškis jau žino kelią iki tavo pašto dėžutės. Ačiū! Geri darbai grįžta gerais laiškais.