#POSTRUTHWORLD. Pasaulis, kuris nebeieško tiesos

Tikybos mokytoja prabyla apie kanibalus gėjus, liberalioji visuomenė dalis pliekiasi su konservatoriškąja dėl alkoholio draudimo ir pensijų fondų ateities.

„Facebook“ kariauja su „fake news“. Amerika po Prezidento rinkimų pasidalijusi į dvi stovykla ir abi turi savo tiesą. Jungtinėje Karalystėje tas pats dėl „Brexit“.
Kažkoks išprotėjęs ir neramus pasaulis. Informacine prasme. 
Kas nutiko? Taikliausią atsakymą siūlo Oxford Dictionaries, kurie 2016-ųjų Metų žodžiu paskelbė „post-truth“. Ir pateikia 7 min. trukmės video, kuriame viską paaiškina. 
Bet trumpai sakant, tiesos poreikis pasaulyje yra stipriai sumažėjęs. Tai nulėmė kelios priežastys:

  • Pasaulis tapo sudėtingu, todėl atsiranda daug išimčių, niuansų. Fizikoje, matematikoje dėsniai niekur nedingo, „dukartdulyguketuri“ principas lieka. Tačiau žengsi žingsnį į šoną, tarkim, mediciną, ir viskas darosi taip sudėtinga, kad nebeaišku, kur yra tiesa, o kur kvaila paranoja apie tai, jog skiepai yra blogis.
  • Tiesos sargai nusilpo. Ketvirtoji valdžia, žiniasklaida, kuri dar vadinama valstybės „sarginiu šunimi“ (watchdog) nyksta tiesiog akyse. Iš esmės dėl klasikinės žiniasklaidos erozijos (reklamos pinigų perėjimo į digital erdvę ir tiesioginės komunikacijos įrankius). O būtent žurnalistai būdavo tie, kurie gilindavosi, analizuodavosi ir paduodavo išlukštentą tiesą mums, paprastiems mirtingiesiems. O 99% visuomenės, turime pripažinti, nesugeba savarankiškai ieškoti tiesos
  • Informacijos perteklius. Kurti informaciją pasidarė pigu, todėl jos priversta internete per daug – virtualiame pasaulyje yra ištisi šiukšlynai niekam nereikalingos ir netgi klaidingos informacijos. O kai tiek daug visko, sunku atsirinkti – natūralu, kad ir apie gėjus kanibalus pasiskaityti nesunkiai rasi.
  • Pagarba kitaminčiui. Žodžio laisvė yra viena iš pamatinių demokratijos laisvių, suteikianti teisę bet kuriam asmeniui kalbėti laisvai, reikšti savo nuomonę. Tačiau ši laisvė turi tamsiąją savo pusę – ja pradedama piktnaudžiauti ir manipuliuojama faktais, argumentais bei viešąja nuomone, siekiant savų tikslų. Šis žodžio laisvės „Achilo kulnas“ yra Rusijos propagandos mašinos sėkmės Vakarų civilizacijoje pamatas.
  • Faktai pralaimi istorijoms ir vertybėms. Kai faktų ir argumentų labai daug, žmonės nespėja jų analizuoti, todėl pradeda bandyti viską supaprastinti – jie elgiasi lyg banglentininkai ir sklendžia informacijos lauko paviršiumi, susidarydami tik bendrą įspūdį. Jeigu Jūs paklaustumėte pažįstamo apie vieną ar kitą organizaciją ar viešą asmenį, tai jis nesugebėtų paminėti konkrečių faktų, o tik nurodytų bendrą susidariusį įspūdį.

Ar tokį pasaulį galima pakeisti? Greičiausiai jis pats pasikeis, tik nežinia, kada ir kaip. 
Tačiau mes, „INK agency“ esame komunikatoriai, ir keliame kitą klausimą: „O kaip išgyventi šiame pasaulyje?“.
Jūs turite nustoti įrodinėti savo tiesą, o reikšti nuomonę ir požiūrį. Svarbiausia yra ne tiesa, o požiūris. Ne kokybė, o kiekybė.
Įsivaizduokite, kad Jūs žaidžiate krepšinį ar futbolą. Tai nėra boksas, kur vienu smūgiu gali nokautuoti priešininką ir pasiimti medalius. Čia lemia kiekybė – kas daugiau taškų įmes ar įmuš įvarčių, tas ir laimės.
Iš esmės čia laimima pagal šiuos parametrus (pageidautina siekti visų, bet viską lemia galimybės).

  1. Požiūrio „matomumas“. Klasikinis parametras, kuris vadinasi „kas garsiau šaukia, tą geriau girdi“.
  2. Požiūrių šalininkų skaičius ir kokybė. Vėlgi, gan klasikinis parametras, kurį visada ir visais laikais naudojo propagandos meistrai, – „liaudis reikalauja“. T.y., kuo daugiau žmonių palaiko vieną ar kitą požiūrį, tas ir tampa šiandienos tiesa. Ir tuo labiau požiūris tampa reikšmingas, jeigu jį palaiko „kokybiški“ šalininkai – asmenys, gerbiami ir pripažįstami visuomenės.
  3. Požiūrio šaltinio reputacija, žinomumas ir vertybės. Žmonės vadovaujasi stereotipine logika: „jis geriau žino“ ir „jis tai tikrai nemeluotų“.
  4. Požiūrio originalumas. O štai šis parametras yra gana naujas. Jeigu anksčiau buvo siekiama „atrasti ir įrodyti tiesą“ naudojant argumentus ir faktus, tai „PostTruth“ pasaulyje argumentų ir faktų vietą užima požiūrių skaičius, t.y. įvairovė. Kuo daugiau paliesi sau naudingų „kampų“, tuo tavo versija bus įtikinamesnė.

Šis pasaulis yra idealus propagandai ir manipuliacijoms. Deja.
Ir nepamirškite, žmonės nemąsto analitiškai „tiesa-netiesa“, jie mąsto emocijomis „geras-blogas“, „myliu-nemyliu“, „patinka-nepatinka“, „priimtina-nepriimtina“.
Ir pabaigai – retorika sugrįžta. Šiais laikais kaip niekad tampa svarbu gebėjimas sklandžiai reikšti mintis, kalbėti viešai ir valdyti žmonių dėmesį.
Sveiki atvykę į #PostTruthWorld!

Gauk naujienas pirmas!

Stebime komunikacijos pasaulio naujienas ir tendencijas. Visa tai pakuojame į mūsų naujienlaiškį. Nori jį gauti? Įrašyk savo el. pašto adresą. Kitkuo pasirūpins INK‘ai.

    Tai įvyko – INK naujienlaiškis jau žino kelią iki tavo pašto dėžutės. Ačiū! Geri darbai grįžta gerais laiškais.


    Warning: Illegal string offset 'text' in /home/biowlt/domains/inkagency.lt/public_html/wp-content/themes/inkagency/footer.php on line 86